De professionele ontwikkeling van universitaire docenten. Een evaluatie van de driedaagse cursus ‘Didactiek Basiskwalificatie UvA-docent’, aangeboden door het CNA.
Summary
Sinds 2008 worden er bekwaamheidseisen aan universitaire docenten gesteld, middels de certificering Basiskwalificatie Onderwijs. Een onderdeel voor het behalen van deze certificering is vaak het volgen van één of meerdere cursussen. Om een indruk te krijgen wat de opbrengsten van dergelijke cursussen zijn, is gekozen om de driedaagse cursus ‘Didactiek Basiskwalificatie UvA-docent’, aangeboden door het Centrum Nascholing Amsterdam, te evalueren. In dit evaluatieonderzoek is, aan de hand van een self-assessment, in kaart gebracht of en in welke mate de deelnemers hun eigen didactische kennis en vaardigheden anders percipiëren na afloop van de cursus, ten opzichte van de door henzelf waargenomen beginsituatie. Daarnaast wordt bepaald of de vooraf gestelde persoonlijke leerdoelen volgens de deelnemers zijn behaald. Een pretest-posttest design en een retrospectief design zijn naast elkaar gezet om een response-shift bias te ondervangen. Resultaten laten zien dat er op de cursus als geheel aantoonbaar sprake is van een toename van didactische kennis en vaardigheden. Tevens kan gesteld worden dat de cursus meer dan voldoende heeft bijgedragen aan het behalen van de persoonlijke leerdoelen.