View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Motivationeel klimaat, van invloed op sportparticipatie?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Martens, JC-5623626 en Raaij, LMWvan-5624401 en Weerdenburg, Mvan-5626161.pdf (236.8Kb)
        Author
        Martens, J.C.
        Raaij, L.M.W. van
        Weerdenburg, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Doel: Momenteel is onbekend welk type motivationeel klimaat (taakgericht- dan wel een prestatiegericht klimaat) bijdraagt aan een grotere sportparticipatie bij kinderen tussen de vier en twaalf jaar. Met betrekking tot het bewerkstelligen van een toename van de motivatie werd onderzocht in welk motivationeel klimaat bovengenoemde doelgroep het meeste plezier en zelfvertrouwen ervaarde en in welk klimaat de beste fysieke vaardigheden (snelheid) werden vertoond. Methode: Twintig participanten in de leeftijd van vier tot twaalf jaar hebben deelgenomen aan het onderzoek. Er werden twee identieke sprinttesten uitgevoerd. De eerste meting bestond uit een sprinttest in het taakgericht klimaat en de tweede meting bestond uit een sprinttest in het prestatiegericht klimaat. De variabelen plezier en zelfvertrouwen werden gemeten door middel van het geven van een rapportcijfer op een schaal van 1-10. De variabele fysieke vaardigheid werd vastgesteld middels het vergelijken van de sprinttijden. Om de gegevens te analyseren werd een gepaarde T-toets uitgevoerd. Resultaten: Er werd een significant verschil gevonden bij de variabele plezier. Plezier werd meer ervaren in een taakgericht klimaat (p<0.029). Daarnaast lieten de participanten betere fysieke vaardigheden zien in het prestatiegerichte klimaat (p<0.01). Bij de variabele zelfvertrouwen werd daarentegen geen significant verschil gevonden (p<0.078). Conclusie: Uit dit onderzoek blijkt dat een taakgericht klimaat bijdraagt aan de mate van plezier bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Een prestatiegericht klimaat draagt bij aan betere fysieke vaardigheden. Met betrekking tot het bewerkstelligen van een toename van de motivatie blijkt dat het creëren van een gecombineerd motivationeel klimaat binnen dit onderzoek als meest ideaal wordt gezien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34555
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo