View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Veilig sportklimaat binnen het bewegingsonderwijs op de basisschool

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Koenderink, L-5625378 en Adams, S-5626099 en Toutert, NA-F132674.pdf (1.049Mb)
        Author
        Koenderink, L.
        Adams, S.
        Toutert, N.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Doel: Door het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) is het programma ‘Naar een veilig sportklimaat’ opgezet om onder andere ongewenst gedrag op het sportveld tegen te gaan. In dit onderzoek is ingegaan op het veilig sportklimaat (VSK) in het basisonderwijs. De onderzoeksvraag luidt: “Is er een samenhang tussen het VSK en de leerkracht-kind relatie, het zelfbeeld en het prosociaal gedrag van kinderen in het bewegingsonderwijs op de basisschool?”. Methode: De participanten waren 108 leerlingen uit groep vijf tot en met acht van één basisschool en vier groepsleerkrachten. Om het VSK te meten is gebruik gemaakt van de Trainer Kind Interactie vragenlijst (TKI). Om leerkracht-kind relatie te meten is gebruik gemaakt van de Leerkracht-Leerling Relatie Vragenlijst (LLRV). Voor zelfbeeld werd de Competentie Belevingsschaal (CBSK) gebruikt. Om prosociaal gedrag te meten is gebruik gemaakt van de Vragenlijst Sociale vaardigheid voor jongeren (VSVJ). Vervolgens is er een correlatiecoëfficiënt berekend tussen scores op de TKI en de scores op de LLRV, CBSK en VSVJ. Er is een onafhankelijke t-toets uitgevoerd voor verschil tussen een hoge score op de TKI en een lage score op de TKI ten opzichte van de scores op de CBSK en VSVJ. Resultaten: De scores op de TKI correleerden enkel significant met de subschaal ‘nabijheid’ van de LLRV (rs = .61, p < .05) en niet met de scores op zelfbeeld en prosociaal gedrag. De onafhankelijke t-toets liet een significant klein verschil zien in de gemiddelden van de CBSK (t(105) = 2.97, p<.05) en de VSVJ (t(106) = 2.09, p<.05) op de score van de TKI. Conclusie: Er kan geconcludeerd worden dat de subschaal ‘nabijheid’ in de leerkracht-kind relatie samenhangt met het VSK. Voor de causaliteit van het verband wordt nader onderzoek aanbevolen. Beide toetsen voor zowel zelfbeeld als prosociaal gedrag laten geen overtuigend resultaat zien. Er kan een voorzichtige conclusie getrokken worden dat er geen samenhang is tussen het VSK en het zelfbeeld en het prosociaal gedrag van kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34543
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo