Burn-out op de Universiteit Utrecht: Een kwantitatief onderzoek naar de relatie tussen peoplemanagement en prestatiegerelateerd gedrag van universitair docenten aan de Universiteit Utrecht en de rol van burn-out in deze relatie
Summary
In dit onderzoek is de relatie tussen peoplemanagement en prestatiegerelateerd gedrag onderzocht. Daarnaast zijn de relaties tussen peoplemanagement en burn-out en burn-out en prestatiegerelateerd gedrag onderzocht. Verder is er onderzocht of burn-out de relatie tussen peoplemanagement en prestatiegerelateerd gedrag medieert. Het onderzoek is uitgevoerd onder universitair docenten aan de Universiteit Utrecht, aan de hand van online vragenlijsten. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat er een positief significant verband bestaat tussen peoplemanagement en prestatiegerelateerd gedrag, in de zin dat een hogere mate van ervaren peoplemanagement leidt tot een hogere mate van prestatiegerelateerd gedrag. Bovendien bestaat er een negatief significante relatie tussen peoplemanagement en burn-out en burn-out en prestatiegerelateerd gedrag, in de zin dat een hogere mate van ervaren peoplemanagement leidt tot een lager burn-outniveau en een hoger burn-outniveau leidt tot een lagere mate van prestatiegerelateerd gedrag. Verder is er bewijs gevonden dat burn-out de relatie tussen peoplemanagement en prestatiegerelateerd gedrag volledig medieert, waardoor de relatie tussen peoplemanagement en prestatiegerelateerd gedrag niet meer significant is. Er kan geconcludeerd worden dat peoplemanagement een waardevol instrument is voor leidinggevenden die werkzaam zijn bij universiteiten om het burn-outniveau van universitair docenten te verlagen en prestatiegerelateerd gedrag te behouden.