Zelfsturing: van A naar Betekenisgeving. Een verkennend onderzoek naar de ervaring en verdere ontwikkeling van zelfsturing binnen basisscholen van onderwijsorganisatie Trivium.
Summary
Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in hoe teamleden van basisscholen het (mogelijk wel of mogelijk niet zelfsturende) proces tot een beslissing over de besteding van werkdrukmiddelen van 2018 ervaren hebben, ten einde een praktische bijdrage te leveren aan de verdere vormgeving van zelfsturing binnen basisscholen van Trivium. Hiervoor is de volgende leidende vraag opgesteld: Hoe hebben de teamleden van de onderzochte basisscholen het als zelfsturing ingezette proces tot een beslissing over de besteding van werkdrukmiddelen van 2018 ervaren?
Om een antwoord te kunnen geven op de leidende vraag zijn er twintig interviews gehouden, is er een documentanalyse gedaan en zijn er observaties gedaan binnen vier basisscholen van onderwijsorganisatie Trivium. Uit de verzamelde data bleek dat de teamleden van de onderzochte basisscholen in het als zelfsturing ingezette proces tot een beslissing over de besteding van werkdrukmiddelen op een positieve manier ruimte ervaren hebben door de autonomie, open communicatie en onderlinge gelijkheid in het teamproces. De dynamiek van het proces sluit bovendien aan bij de manier waarop teamleden betekenis geven aan zelfsturing binnen een schoolteam. Want, wanneer teamleden denken aan zelfsturing binnen een schoolteam denken zij aan ruimte voor zichzelf, de ander en het samen.