View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effect of age and level of education on the Dutch Naming Test (DNT)

        Thumbnail
        View/Open
        Dijkhuis L 5926157 def AO LW.pdf (568.3Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Dijkhuis, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract Title: Effect of age and level of education on the DNT. Background: Word finding difficulties, also known as anomia, are assessed with picture naming tests. Several studies show a decrease in naming ability with increasing age and lower education. Both variables have not been taken into account in the development of the current norms of the new Dutch Naming Test (DNT). This needs to be studied in order to be able to diagnose word finding difficulties more adequately. Aims: To determine the effect of age and level of education on the performance on the DNT in healthy Dutch adults. A prediction model will be developed to generate correction tables for the DNT for age and education. Methods: A cross-sectional psychometric study was performed in a sample of 193 healthy Dutch native speakers. To identify to what extent the variables age and level of education could predict the score of the DNT, multiple linear regression analyses were applied. Results: There was a significant relationship between age and level of education on the score of the DNT. Both variables contribute significantly to picture naming ability in healthy adults. Moreover, gender was identified as a significant predictor in both regression models. Conclusion & Recommendations: This study shows that age and level of education contribute significantly to the performance on the DNT and emphasizes the importance of correcting the normative data on these variables to diagnose word finding difficulties more accurately. Moreover, further research is needed to study the effect of gender. Samenvatting: Titel: Het effect van leeftijd en opleidingsniveau op de NBT. Achtergrond: Een benoemtest kan helpen bij het identificeren van woordvindstoornissen. Verschillende studies laten achteruitgang in het benoemen zien als mensen ouder worden en bij een lager opleidingsniveau. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Nederlandse Benoem Test (NBT) is er geen rekening gehouden met het effect van leeftijd en opleidingsniveau. Het is van belang dat dit wordt onderzocht om woordvindstoornissen accurater te diagnosticeren. Doel: Het bepalen van het effect van leeftijd en opleidingsniveau op de prestatie op de NBT bij gezonde volwassenen met Nederlands als moedertaal. Er wordt een predictiemodel ontwikkeld om correctietabellen te genereren. Methoden en procedures: Een cross-sectioneel psychometrisch onderzoek werd uitgevoerd in een steekproef van 193 gezonde volwassenen met Nederlands als moedertaal. Om de relatie tussen leeftijd en opleidingsniveau op de score van de NBT te onderzoeken werden correlaties berekend. Om vast te stellen in hoeverre de variabelen leeftijd en opleidingsniveau de score van de NBT kunnen voorspellen is er een multiple lineaire regressieanalyse uitgevoerd. Resultaten: Er was een significante relatie tussen leeftijd en opleidingsniveau en de score van de NBT. Beide variabelen leveren ook een belangrijke bijdrage in het voorspellen van de score, gebaseerd op de multiple regressieanalyse. Een onverwachts resultaat was dat geslacht als significante voorspeller in het regressiemodel werd opgenomen. Conclusie & aanbevelingen: Deze studie benadrukt dat leeftijd en opleidingsniveau een belangrijke bijdrage leveren aan de prestatie op de NBT en toont het belang aan voor het gebruik van normgegevens om op individueel niveau nauwkeuriger te kunnen diagnosticeren. Verder onderzoek is nodig om de bijdrage van geslacht te bestuderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34178
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo