View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Consumeren kun je leren (?) Een discoursanalyse van het duurzaam consumptiebeleid in Nederland en België tussen 1985 en 2015

        Thumbnail
        View/Open
        Gineke Barelds - MA THESIS.pdf (1.289Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Barelds, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt de vraag behandeld waarom duurzame consumptie in Nederland en België op verschillende manieren gedefinieerd en geïmplementeerd wordt, in de periode van 1985 tot 2015. Dit wordt aan de hand van een discoursanalyse gedaan. Doormiddel van de discoursanalyse worden de contexten, vooronderstellingen, theorieën en implementatiestrategieën van vier beleidsrapporten van elk land met elkaar vergeleken. Uit de vergelijking blijkt dat Nederland een ambitieuzer maar willekeuriger duurzaam consumptiebeleid heeft, en België een bescheidener maar een meer continue. De verschillen worden op basis van de literatuur en de historische context verklaart, en zijn ontstaan doordat Nederland een grotere milieutraditie kent, België door de federale staatsstructuur minder in staat is geweest om ambitieus beleid te formuleren en zich heeft gericht op internationale samenwerking, en het concept ‘duurzame consumptie’ nog aan het begin van het ontwikkelingsproces staat. Om daarmee de vraag te beantwoorden met dat beleidsmakers onderhevig zijn aan het discours van een periode en land, en dat dit de verschillen in duurzaam consumptiebeleid tussen Nederland en België verklaart.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34052
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo