Het genderspectrum van queer rapper Mykki Blanco
Summary
Genderidentiteit is een veelbesproken concept binnen de huidige maatschappij maar ook een relevant onderdeel van populaire cultuur. Sinds begin jaren ’10 berichten media over het genre ‘queer rap’, met focus op een groep artiesten uit New York die bestaande conventies van het hip-hopgenre afbreken, onder andere met betrekking tot genderidentiteit. Deze paper zoomt in op een specifieke queer rapper, Mykki Blanco, en bestudeert de manier waarop hen gender representeert in hun videoclips. Door middel van een analyse van drie videoclips van Mykki Blanco laat de paper zien hoe deze videoclips de performativiteit van gender belichten en ingaan tegen de binariteit van het concept gender. De auteur baseert zich op ideeën over ‘queer theory’ en genderperformativiteit en onderzoekt hoe gender tot uiting komt binnen het mainstream hip-hopgenre. Aan de hand van academische literatuur worden hiervoor zowel zwarte mannelijkheid als vrouwelijkheid binnen hip-hop besproken om deze later ook terug te vinden in de drie besproken videoclips: “Wavvy”, “She Gutta” en “Loner”. Door interpretatie van de beelden en plaatsing in de context van hip-hop en queercultuur laat de auteur zien hoe Mykki Blanco genderconventies gebruikt om deze te deconstrueren. Ook komt naar voren hoe Mykki Blanco hip-hopcultuur en queercultuur samenbrengt in de videoclips. Op basis van de analyse van deze clips kunnen we concluderen dat Blanco actief bezig is met het ‘queeren’ van hip-hop en dat hen met de genderconventies van dit genre speelt. Een voorname bevinding hieruit is dat Blanco benadrukt hoe gender meer als een spectrum dan als een binaire verdeling gezien kan worden.