View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het vertrouwen in de keuze tussen doorleren en werken na afronding van een mbo-opleiding

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Riemersma,J-5625688 en Boxtel, EHJvan-5623243.pdf (684.1Kb)
        Author
        Riemersma, J.R.
        Boxtel, E.H.J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Na het behalen van een diploma in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) staan jongeren voor de keuze om door te stromen naar vervolgonderwijs of zich aan te bieden op de arbeidsmarkt. Doel: Onderzocht is welke keuze jongeren in het mbo maken tussen doorleren en werken en in hoeverre adviezen van ouders, school, stage en werk deze keuze beïnvloeden. Tevens is nagegaan in hoeverre de ervaren consistentie in deze adviezen van de omgeving het vertrouwen van jongeren in hun keuze tussen doorleren en werken beïnvloedt. Methode: Er zijn schriftelijke vragenlijsten afgenomen onder 196 mbo-studenten van één onderwijsinstelling in Friesland. Resultaten: Gebleken is dat de meerderheid van de studenten door wilde leren na het behalen van hun mbo-diploma. Studenten die de indruk hadden dat hun ouders of stageplek wilden dat zij doorleerden, leerden vaker door. Studenten die aangaven een inconsistentie in adviezen te ervaren van de omgeving over gaan werken, hadden meer vertrouwen in hun keuze dan studenten die consistentie ervoeren. Conclusie: Ouders en stageplek lijken een rol te spelen bij het maken van de keuze tussen doorleren en werken door studenten. Daarnaast werden studenten niet minder zeker over deze keuze wanneer zij inconsistentie ervoeren in de adviezen van ouders, school, stage en werk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34022
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo