Evaluatieonderzoek naar het bewegings- en voedingsgedrag van leerlingen in de bovenbouw met betrekking tot het programma Lekker Fit! Rotterdam.
Author
Hartog, M.J. den
Denteneer, C.
Metadata
Show full item recordSummary
De algemene doelstelling van dit onderzoek was het evalueren van de implementatie en de ervaren effectiviteit, drie jaar na invoering van Lekker Fit! Rotterdam en het formuleren van eventuele aandachtspunten voor de doorontwikkeling van dit programma. Voor deze kwalitatieve casestudie hadden 30 leerlingen uit verschillende klassen van de bovenbouw een screeningsvragenlijst ingevuld. Uit de analyse werden 12 leerlingen geclassificeerd naar intentie met betrekking tot voedings- en beweeggedrag. Deze leerlingen waren geselecteerd voor een diepte-interview over de implementatie, het feitelijk voedings- en beweeggedrag, en de ervaren effectiviteit van Lekker Fit! Rotterdam. De gegevens uit de interviews zijn geanalyseerd en gelabeld. Uit de resultaten bleek dat de betreffende school aan de basisvoorwaarden voldeed van het implementatieprotocol. Verder werd Lekker Fit! over het algemeen positief beoordeeld door de leerlingen. Een andere conclusie was dat de leerlingen meer kennis hadden opgedaan over gezond beweeg- en voedingsgedrag. Daarnaast is er uit de resultaten gekomen dat de werkboekjes te gemakkelijk en niet aantrekkelijk genoeg waren. Een aanbeveling voor de interventie is om groep 8 meer te betrekken bij het programma.