View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bejegening van jongeren tussen de 12 en 15 jaar uit een overlastgevende jeugdgroep in de gemeente Amersfoort.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Essen, Wvan-5628911 en Wezel, GBvan-3804119.pdf (461.4Kb)
        Author
        Essen, W. van
        Wezel, G.B. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Jongeren uit problematische jeugdgroepen veroorzaken door hun externaliserende en delinquente gedrag overlast binnen gemeentes. Een eenduidige aanpak door de betrokken disciplines is van belang. Doel: In dit onderzoek wordt gekeken naar de bejegening van jongeren tussen de 12 en 15 jaar uit overlastgevende jeugdgroepen in de gemeente Amersfoort. Allereerst is de vraag hoe de bejegening van deze doelgroep eruit ziet en in hoeverre deze afhankelijk is van de discipline of dat de bejegening discipline-overstijgend is. Er is gekeken naar drie vormen van bejegenen, namelijk repressief, hulpverlenend en faciliterend. Daarnaast is onderzocht welke motieven door de disciplines gegeven werden over de aard van de bejegening. Methode: Door middel van 12 halfopen interviews met de betrokken disciplines - wijkagenten, straatcoaches, surveillance-agenten en generalisten vanuit de wijkteams - is er gezocht naar een antwoord op de onderzoeksvragen. Resultaten: Alle vier de disciplines werken vanuit de drie vormen van bejegening. Uit de interviews komt naar voren komt dat alle vier de disciplines het meest faciliterend bejegenen. Dit houdt in dat ze jongeren inzicht geven in hun eigen gedrag, grenzen aangeven en faciliteren. Dit doen ze allen door middel van gesprekken aan te gaan. De motieven voor het voeren van deze gesprekken zijn verschillend per discipline. Conclusie: De vier disciplines bejegenen discipline-overstijgend. Alle disciplines bejegenen de jongeren met name faciliterend, in deze bejegening zijn accentverschillen aanwezig. De motieven voor het handelen zijn discipline-afhankelijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33966
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo