Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKester, P.M.
dc.contributor.advisorNortier, J.M.
dc.contributor.authorLeeijen, M.M.
dc.date.accessioned2019-09-03T17:01:29Z
dc.date.available2019-09-03T17:01:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33965
dc.description.abstractDe receptieve taalvaardigheden van een baby ontwikkelen zich al vóór de geboorte en na de geboorte ontwikkelen deze vaardigheden zich razendsnel verder: binnen de leeftijd van zes maanden zijn baby’s al bekend met de klinkers van de moedertaal en tussen de tien en twaalf maanden zijn ze bekend met de medeklinkers uit de moedertaal. Tijdens verwerving van de moedertaal, neemt ook het vermogen om alle spraakklanken van natuurlijke talen te kunnen onderscheiden af. Dit maakt het lastig om klinkers en medeklinkers uit een andere taal, die niet tot de moedertaal behoren, te kunnen herkennen en te leren uitspreken bij het leren of verwerven van een tweede taal. In dit afstudeeronderzoek wordt onderzocht welke fonemen voorkomen in het Nederlands en worden alle fonemen uit het Duits, Engels, Frans, Italiaans en Pools vergeleken met de fonemen van het Nederlands. Hierbij wordt beschreven of er mogelijk interferentie optreedt: het overnemen van kenmerken van klanken uit de moedertaal, waardoor er een accent of gemarkeerde uitspraak aanwezig zal zijn. Dit overzicht biedt inzicht in welke klanken per moedertaal mogelijk extra aandacht nodig hebben in het NT2-onderwijs, omdat ze niet voorkomen in het Duits, Engels, Frans, Italiaans of Pools, maar wel tot het Nederlands behoren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent433637
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleContrastieve analyses van het fonemisch systeem van het Nederlands: Contrastieve analyses met het Duits, Engels, Frans, Italiaans en Pools
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsContrastieve analyse, International Phonetic Alphabet, NT2, Interferentie, Foneemdiscriminatie
dc.subject.courseuuMeertaligheid en taalverwerving


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record