View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effectiviteit van interventies voor morfosyntaxis bij eentalige- en meertalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie Scriptie CE Wietsma 6252877.pdf (1.329Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Wietsma, C.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Taalontwikkelingsstoornissen (hierna: TOS) bij jonge kinderen worden de laatste jaren veelvuldig onderzocht. De studies richten zich daarbij vaak op de problemen die bij een TOS voorkomen en veelal niet op de effectiviteit van interventies bij een TOS. De studies die zich richten op het onderzoek naar de problemen met een TOS concluderen dat deze kinderen veel moeite hebben op het gebied van de morfosyntaxis. Studies die onderzoeken welke interventies geschikt zouden kunnen zijn om deze problemen bij jonge kinderen met een TOS te verhelpen zijn schaars en lastig te vinden. Zorgverleners stuiten daardoor op het probleem dat een onderbouwing voor een gekozen therapie bij kinderen met een TOS een grote opgave wordt. In deze systematische literatuurstudie, welke is uitgevoerd volgens de Cochrane methode (Higgins & Green, 2008), is gezocht naar literatuur die zich richt op effectiviteit van een interventie bij problemen binnen de morfosyntaxis bij eentalige- en meertalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. In deze literatuurstudie zijn vier verschillende databanken (Pubmed (Medline), CINAHL, Academic Search Premier en Psychinfo) op basis van een specifieke zoekstring uitgeput. Er is in de tijdsperiode van 6 juni 2019 tot 29 juni 2019 in de vier databanken gezocht naar relevante literatuur. De gevonden literatuur was Engelstalig met een publicatiedatum van 01-01-2003 tot 29-06-2019. Het zoekproces wat betreft effectiviteit van een interventie gericht op morfosyntaxis bij eentalige kinderen leverde 23 zeer bruikbare resultaten op. Dezelfde zoekopdracht voor meertalige kinderen leverde geen bruikbare resultaten op. De studies die gevonden werden richtten zich nog veelal op overeenkomsten en verschillen tussen eentalige- en meertalige kinderen met een TOS. De resultaten van deze literatuurstudie laten een kloof zien tussen literatuur over effectiviteit van een interventie gericht op de morfosyntaxis bij eentalige kinderen met een TOS en meertalige kinderen met een TOS. Er zijn tot nu toe geen onderzoeken gepubliceerd naar de effecten van interventies bij meertalige kinderen. Het zou een grote aanwinst voor zorgverleners zijn wanneer het onderzoeksgebied uitgebreid wordt met onderzoek naar effectiviteit van interventies bij meertalige kinderen met TOS, gericht op de morfosyntaxis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33947
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo