View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "Fourth wall break inside of a fourth wall break? That's like, sixteen walls": De constructie van metahumor in de film Deadpool

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie finale versie Dion Cevikcan, 5486165.pdf (750.4Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Çevikcan, D.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het personage Deadpool en metahumor gaan hand in hand samen. Met onder andere deze metahumor poneert het personage zich ook als anders van de rest, zowel wat betreft het superheldengenre als films in het algemeen. De vraag is echter hoe en of dit anders wordt geconstrueerd in de film Deadpool. Er is namelijk geen sprake van dezelfde grap waarin telkens dezelfde elementen worden vervangen voor de meest relevante elementen. Het biedt een breed scala aan metahumor, specifiek gericht op bepaalde subculturen welke deze humor kan waarderen. Aan de hand van een tekstuele analyse van de metatekstuele humor in de film laat ik zien dat de metahumor wordt geconstrueerd aan de hand van cultureel kapitaal over genres, fandom en meme-cultuur. Uit deze analyse blijkt dat de film zich met het inzetten van metahumor niet tegen het superheldengenre afzet, maar juist het desbetreffende genre verbreed; genres worden namelijk bepaald door de canon, en Deadpool is in hart en nieren een superheldenfilm. Daarnaast richt het zich specifiek op fandom, door fans uit te nodigen zich actief met het materiaal bezig te houden om hiermee hun cultureel kapitaal te laten zien. Als laatste richt de film zich op meme-cultuur, door de metahumor op eenzelfde manier te construeren als memes. Uiteindelijk wordt de metahumor dus niet ingezet om ‘anders’ te zijn, maar juist om te conformeren aan de eigen niche en het eigen publiek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33941
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo