View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalvaardigheid van kinderen met 22q11DS en TOS

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie definitief MG.pdf (352.6Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Giezeman, M.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Kinderen met het 22q11.2 deletiesyndroom (22q11DS) hebben last van uiteenlopende beperkingen, waaronder vaak een taalachterstand. Die taalachterstand komt mogelijk overeen met die van kinderen met taalontwikkelingsstoornis (TOS). In dit onderzoek is één gebied van de taal onderzocht, de receptieve grammatica, met behulp van de Coloring Book-test. Kinderen met 22q11DS (gemiddelde leeftijd 8;9 jaar) en kinderen met TOS (gemiddelde leeftijd 8;3 jaar) bleken beiden minder vaardig op het gebied van receptieve grammatica dan typisch ontwikkelende kinderen (gemiddelde leeftijd 7;7 jaar). Kinderen met 22q11DS en kinderen met TOS scoorden ten opzichte van elkaar niet significant verschillend op de gehele test, maar wel op het subonderdeel aspect. Op dat subonderdeel scoorden de kinderen met 22q11DS gemiddeld lager dan de kinderen met TOS. Op alle andere onderdelen was er geen significant kwantitatief verschil en ook kwalitatief maken beide groepen dezelfde fouten. Dit onderzoek wijst dus grotendeels op een overeenkomend taalprofiel voor kinderen met 22q11DS en kinderen met TOS, maar het verschil op het deelgebied aspect mag niet genegeerd worden. Er zal nader onderzoek gedaan moeten worden naar de oorzaak van de extra achterstand op het gebied van aspect van kinderen met 22q11DS ten opzichte van kinderen met TOS. Logopedisten kunnen bij hun behandeling en diagnose rekening houden met dit verschil.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33906
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo