View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De receptieve en productieve collocatiekennis van volwassen NT2-leerders met het Spaans als moedertaal.

        Thumbnail
        View/Open
        MA Scriptie Leonie Spijkman Uploaden.pdf (947.4Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Spijkman, L.V.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Woordenschatkennis is erg belangrijk in de verwerving van een tweede of vreemde taal. Voor de leerder is het niet alleen van belang om te weten wat woorden betekenen, maar ook hoe woorden gebruikt kunnen worden. Sommige woorden worden bijvoorbeeld vaker met elkaar gecombineerd dan andere woorden. Zulke vaak voorkomende vaste woordcombinaties worden ook wel collocaties genoemd. Deze scriptie onderzoekt de receptieve en productieve collocatiekennis van volwassen leerders van het Nederlands met het Spaans als moedertaal. De receptieve kennis zegt iets over het kunnen herkennen en begrijpen van een collocatie. De productieve kennis zegt iets over hoe goed een leerder een collocatie actief kan gebruiken op schrift. Eerst wordt gekeken wat het verschil tussen de receptieve en productieve kennis van een NT2-leerder is. Daarna wordt onderzocht of de moedertaal van de NT2-leerder invloed heeft op de testscores. Ook wordt antwoord gegeven op de vraag of het taalvaardigheidsniveau van de NT2-leerder van invloed is op de testscores. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een online vragenlijst bestaande uit 40 meerkeuzevragen die de receptieve collocatiekennis meten en 40 open vragen die de productieve collocatiekennis meten. De online vragenlijst werd voorafgegaan door een toets die het taalvaardigheidsniveau van de participanten vaststelde. De test is afgenomen bij 24 volwassen NT2-leerders met het Spaans als moedertaal.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33892
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo