View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Intercultureel en (in)competent: vaardigheden van vrijwilligers. Een exploratief onderzoek naar interculturele competenties en motivaties van vrijwilligers in multiculturele buurtcentra

        Thumbnail
        View/Open
        Schenk_masterscriptie zonder bijlagen__eindversie.pdf (619.1Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Schenk, B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door intercultureel contact kunnen mensen interculturele competenties verwerven. In dit onderzoek wordt onderzocht in hoeverre de vrijwilligers naar eigen inzicht interculturele competenties hebben verworven tijdens hun werk. Ook wordt hier aandacht besteed aan hun motivaties en enkele externe invloeden hierop. De verschillende motivaties kunnen namelijk van invloed zijn op de houding van de vrijwilliger. De houding van een persoon betreft de belangrijkste fase in het Process Model of Intercultural Competence van Deardorff (2006), die het leerproces van interculturele competenties weergeeft. In dit model is ook reflectie een belangrijk onderdeel: het maakt de ontwikkeling van interculturele competenties mogelijk en stelt vrijwilligers in staat om hun vaardigheden naar transferable skills te vertalen. De interculturele competenties die de vrijwilligers naar eigen inzicht hebben verworven, zijn gecategoriseerd aan de hand van het Global People Competency Framework (GPCF) van Spencer-Oatey en Stadler (2009). De motivaties van de vrijwilligers worden benaderd door middel van de Volunteer Functions Inventory (VFI) van Clary en Snyder (1999). Het onderzoek heeft de vorm van een mix-methods benadering, bestaande uit acht interviews met vrijwilligers met verschillende culturele achtergronden en etnografisch onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33836
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo