Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBesamusca, E.N.
dc.contributor.authorCampen, C.B.R. van
dc.date.accessioned2019-09-03T17:00:56Z
dc.date.available2019-09-03T17:00:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33831
dc.description.abstractDe laatste jaren is de groep internationale studenten in Nederland groter geworden. Hun aanwezigheid in Nederlandse krantenartikelen is hierdoor ook gegroeid. Dit onderzoek keek daarom naar de representatie van internationale studenten in het academische jaar 2017-2018 in vijf grote Nederlandse kranten. Inzichten over representatie, (Hall, Evans en Nixon, 2013; Holliday, Hyde & Kullman, 2010; Siapera, 2010), Othering (Holliday et al., 2010, Hall, Evans en Nixon, 2013) en framing (Fairclough, 2003, Siapera, 2010) vormden de basis van dit onderzoek. Reeds is onderzoek naar internationale studenten gedaan, maar nog weinig naar hun representatie in kranten. Dit onderzoek maakte gebruik van een kwantitatieve analyse, een inhoudsanalyse (Dörnyei, 2007) en een kritische discoursanalyse van Fairclough (2003) door middel van een lexicalisatie- en predicatieanalyse om de volgende hoofdvraag te beantwoorden: Hoe worden internationale studenten in Nederland gerepresenteerd in de vijf grootste Nederlandse kranten in het academisch jaar 2017-2018? Er kwam naar voren dat de meeste artikelen in januari 2018 gepubliceerd waren en dat het Algemeen Dagblad geen artikelen over internationale studenten geschreven had. De inhoudsanalyse liet vervolgens vijftien thema’s in de overige kranten zien, waarvan de (groeiende) aantallen internationale studenten het meest voorkwam. De resultaten van de lexicalisatieanalyse toonden een nadruk op functionalisatie met ‘internationale student(en)’, ‘buitenlandse student(en)’ en ‘student(en)’ en frequent gebruik van numerisatie. Uit de predicatieanalyse kwamen vijf categorieën naar voren: welkome internationale student, onwelkome internationale student, internationale student als groot aantal, internationale student als slachtoffer en internationale student als persoon. Internationale studenten bleken vooral als groot aantal en persoon omschreven. Deze resultaten toonden een tweeledig beeld van internationale studenten in de kranten, bestaande uit de grote aantallen internationale studenten en de internationale student als persoon. Dit beeld sloot aan bij Huismans (2016) onderzoek naar vluchtelingenrepresentatie. Door de beperkte tijd voor dit onderzoek kwam het corpus slechts uit één academisch jaar, werd de kritische discoursanalyse slechts bondig en de inhoudsanalyse niet gecheckt door een tweede beoordelaar. In vervolgonderzoek zouden meer academische jaren, andere soorten media dan kranten en ook de verbale processen in kranten kunnen worden onderzocht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent469192
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleGroeiende stroom studenten uit alle hoeken van de wereld: Een onderzoek naar de representatie van internationale studenten in Nederlandse dagbladen in het academisch jaar 2017-2018
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuInterculturele communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record