dc.description.abstract | In zijn boek Performance in the Twenty-First Century bespreekt Andy Lavender het gebruik van
game elementen en benoemt hierbij het ontstaan van een nieuwe theatervorm, theatre of engagement.
Waar gametheoretici al langer bekend zijn met deze term, zetten theaterwetenschappers pas de eerste
stap in gamification, een nieuw fenomeen in het theaterlandschap.
In dit onderzoek wordt gamification in het theaterlandschap geanalyseerd aan de hand van de
theorie van Sebastian Deterding. Er wordt gekeken naar de manier waarop Rimini Protokoll
gamification inzet in de voorstellingen Best Before, Home Visit Europe en Situation Rooms. Aan de
hand van een model van Lavender wordt er gekeken hoe de toeschouwer op verschillende manieren
betrokken wordt bij deze voorstellingen. Waar bij Home Visit Europe en Situation Rooms te zien is
dat de toeschouwer constant betrokken is bij de voorstelling, vindt er bij Best Before een
wisselwerking plaats tussen de betrokkenheid en de afstand tussen toeschouwer en voorstelling. In
deze voorstelling is er sprake van gamification wanneer de toeschouwer wordt betrokken bij het spel
en is er sprake van traditioneel theater om afstand te creëren, waarbij de toeschouwer zit en luistert.
Het leren over bepaalde keuzes die je maakt in het leven probeert Rimini Protokoll te tonen in deze
wisselwerking. Echter is gamification te dominant in het stuk, waardoor het plezier van spelen de
overhand neemt.
In Home Visit Europe en Situation Rooms wordt er aan de hand van gamification van de
toeschouwers verwacht dat zij een onderdeel van de voorstelling gaan uitmaken. Zij worden
performers. Hierdoor vraagt Rimini Protokoll een hoop van de toeschouwer, waardoor er met
maximale inzet pas resultaat wordt geboekt. Wanneer de toeschouwer de rol van performer op zich
neemt, wordt het doel van Rimini Protokoll bereikt. Hierin is te zien dat gamification eigenlijk alleen
succesvol is wanneer de toeschouwer ook daadwerkelijk deelneemt.
Dit onderzoek laat zien dat Rimini Protokoll op drie manieren gamification inzet in deze
voorstelling: Het spelen van een spel, het verzamelen van data en het spelen van een rol. Hierbij wordt
getoond dat gamification op verschillende manieren van waarde kan zijn in het theaterlandschap.
Vervolgens wordt er aangegeven dat dit onderzoek een eerste stap is en dat er nog veel meer
mogelijkheden zijn om zowel theater- als gametheorie toe te voegen aan verdere onderzoeken met
betrekking tot gamification. | |