View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Participatie in Vrijetijdsactiviteiten en Gedrags- en Emotionele Problemen bij Kinderen met en zonder een Lichamelijke Beperking

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kooter, CJWde-4257340 en Reuvekamp, ED-4251482 en Horst, APMvander-4252314 en Veldhuis, LAM-4257049.pdf (171.6Kb)
        Author
        Kooter, C.J.W. de
        Reuvekamp, E.D.
        Horst, A.P.M. van der
        Veldhuis, L.A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het in kaart brengen van de relatie tussen participatie in vrijetijdsactiviteiten en gedrags- en emotionele problemen bij kinderen met en zonder een lichamelijke beperking. Methode: 155 kinderen hebben de Children’s Assessment of Participation and Enjoyment ingevuld en ouders hebben de Strengths and Difficulties Questionnaire ingevuld. Een onafhankelijke t-toets en de Mann Whitney U toets is gebruikt om het verschil in participatie te toetsen. De Pearson correlatie toets is gebruikt om de relatie tussen participatie en gedrags- en emotionele problemen te testen. De Fisher’s Z toets is toegepast om het verschil in correlatie per groep te toetsen. Resultaten: Kinderen met een lichamelijke beperking participeren minder in vrijetijdsactiviteiten en vertonen significant meer gedrags- en emotionele problemen. Tevens is er een relatie gevonden tussen gedragsproblemen en formele participatie. De correlatie tussen informele participatie en gedragsproblemen verschilt voor de kinderen met en zonder een lichamelijke beperking. Conclusie: Kinderen met een lichamelijke beperkingen lijken meer moeite te hebben met participeren en vertonen daarnaast meer gedrags- en emotionele symptomen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33667
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo