De jongeren van het Malieveld, Greenpeace en Jongeren mobalisatie
Summary
Begin 2019 vond de eerste klimaatdemonstratie plaats in Den Haag op het Malieveld. Wetenschappelijk onderzoek verricht door BNN en de European Broadcasting Union wees eerder uit dat 86% van de jongeren niet bereid zou zijn om te demonstreren. In een poging om dit te verklaren wordt onderzocht waarom jongeren zich hebben gemobiliseerd. Twee casussen waarin Greenpeace jongeren heeft geprobeerd te mobiliseren, worden bestudeerd.
In de eerste casus van de-huis-aan-huisactie in 1985 was dit succesvol. De belangrijkste verklaring hiervoor was dat Greenpeace samenwerkte met omroep Veronica en met scholen. Door de betrokkenheid van Veronica genereerde de actie landelijk nieuws. Ten tweede wist Greenpeace, door brieven naar alle scholen te sturen en informatiedagen te houden, 32.000 leerlingen te mobiliseren die meer dan vier miljoen gulden zouden inzamelen.
In de tweede casus van Project Solar Generation wist Greenpeace de jongeren niet te mobiliseren. Een verklaring hiervoor is dat niet alle jongeren werden benaderd, maar dat de actie gericht was op een selecte groep, namelijk jongeren die aan hogescholen en universiteiten studeerden. Ten tweede wist de organisatie niet de juiste tactiek te bepalen om de jongeren te mobiliseren. In plaats van hen via het toen populaire social medium Hyves te benaderen, werd ervoor gekozen om langs de hogescholen en universiteiten te gaan. Dit resulteerde in het verzamelen van slechts 700 e-mailadressen.