View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een corpusonderzoek naar verhalende elementen in webteksten van non-profitorganisaties

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie verhalende elementen non-profitorganisaties .docx (124.5Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Savelkoel, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk wordt antwoord gegeven op de hoofdvraag: in welke mate en op welke manier komen verhalende elementen voor in webteksten van non-profitorganisaties waarin zij zichzelf presenteren? Om deze vraag te beantwoorden is een corpusonderzoek gedaan. Sangers et al. (2018) hebben drie verhalende elementen vastgesteld die voorkomen in een verhaal in het educatieve domein. In een verhaal komen specifieke gebeurtenissen en een (of meerdere) personage(s) voor en krijgt de lezer inzicht in de gevoelens en gedachten van een personage. Deze drie kenmerken zijn bij de analyse als uitgangspunt genomen. Het huidige onderzoek komt voor in een ander domein en richt zich op non-profitorganisaties. Voor organisaties kunnen verhalen ook een rol spelen. Met een corporate story kan een organisatie abstracte begrippen in context plaatsen. Daarom is er naast de drie kenmerken van Sangers et al. ook gekeken naar een aantal kenmerken die volgens Van Riel en Fombrun (2007) voorkomen in goede corporate stories. Een organisatie kan in een corporate story gebruik maken van de ontstaansgeschiedenis van de geschiedenis, de belangrijke kwaliteiten omschrijven in de vorm van visie en missie en elementen toepassen om de tekst persoonlijker maken. Uit het huidige onderzoek is gebleken dat de drie kenmerken van Sangers et al. voorkomen in webteksten van non-profitorganisaties waarin zij zichzelf presenteren. Inzicht krijgen in de gevoelens en gedachten van het personage kwam minder voor dan specifieke gebeurtenissen en personage. Daarnaast maakten niet alle non-profitorganisaties gebruik van de onderzochte kenmerken van goede corporate stories van Van Riel en Fombrun. Dit onderzoek biedt een overzicht in welke mate non-profitorganisaties verhalende elementen gebruiken in webteksten waarin zij zichzelf presenteren. Dit kan non-profitorganisaties helpen bij het schrijven van deze tekst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33420
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo