Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPalings, H.
dc.contributor.authorStavenuiter, J.
dc.date.accessioned2019-08-12T13:55:49Z
dc.date.available2019-08-12T13:55:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33364
dc.description.abstractDocentenidentiteit is een lastig te definiëren begrip, waar veel verschillende onderzoeken naar zijn gedaan binnen de wetenschappelijke literatuur. Onderzoek is gedaan naar de betekenis van de docentenidentiteit en waaruit dit nu precies bestaat. Vervolgens is er onderzoek gedaan naar de kennis die docenten creëren en de manieren waarop docentenidentiteit de creatie van kennis beïnvloed. Om de docentenidentiteit van verschillende Nederlandse docenten te onderzoeken en te analyseren, is ervoor gekozen om een aantal verschillende docenten in de Nederlandse context te interviewen. Op basis van deze bevindingen zijn er uitspraken gedaan om de invloed van de docentenidentiteit op de lespraktijk aan te tonen, zoals dit in de aardrijkskundelessen voorkomt. De onderzoeken van Dr. Claire Brooks (UCL Institute of Education, London) hebben gediend als basis voor dit onderzoek. Uit haar verschillende onderzoeken bleek dat de lessen van de geïnterviewde aardrijkskundedocenten zeer verschillen. De verschillen konden, in de basis, teruggeleid worden naar de verschillen in de karakters van de docenten. De docenten hanteerden beide verschillende methoden om het aardrijkskundeonderwijs in te vullen. De verschillen werden verklaard door de voorkeuren van de docenten, waarbij vooral de persoonlijke interesse van de docenten een belangrijke rol speelde. Deze bevindingen sluiten aan bij de bevindingen in de wetenschappelijke literatuur. De gehanteerde methode, een diepte-interview met de docenten in kwestie, is ook gebruikt in dit onderzoek in een aangepaste vorm. In dit onderzoek is in het theoretisch kader besproken wat de definitie van docentenidentiteit is en waaruit deze bestaat. Tevens is er besproken op welke manier docenten kennis creëren en welke vormen van kennis er bestaan. Op basis van deze theoretische kennis is een methode ontworpen, waarin vier verschillende docenten geïnterviewd werden. Deze data is geanalyseerd, waarna er conclusies zijn getrokken. Uit interviews met vier verschillende aardrijkskundedocenten uit heel Nederland is gebleken dat de ‘core’ van de docenten het belangrijkste onderdeel is van de docentenidentiteit. Deze ‘core’, bestaande uit de persoonlijke normen en waarden, interesses in het vak, de missie en de visie van de docent en de interactie tussen de verschillende vormen van ‘self’, heeft een grote invloed op de ontwikkeling van lessen. Uit de interviews is gebleken dat persoonlijke voorkeuren direct in de lessen terug te vinden zijn, als ook in de manier waarop docenten met hun vak willen omgaan. Het docentschap is voor alle geïnterviewde docenten het belangrijkste onderdeel van hun beroep, de rol als geograaf neemt daarbij een tweede plaats in. De persoonlijke ervaringen, meningen, normen en waarden van de docenten zijn de belangrijkste drijfveer in het aanbieden van verschillende onderwerpen en de invulling van het curriculum. De docenten zijn allen positief tegenover de komende veranderingen voor het onderwijs, waarbij verschillende vakken in het Nederlandse onderwijs gecombineerd zullen worden tot vakoverstijgende vakgebieden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1558393
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDoceo, Ergo Sum: Hoe de identiteit van de docent bijdraagt aan de ontwikkeling van lessen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdocentenidentiteit, powerful knowledge, identiteit, curriculum, curriculum making, docentenrol
dc.subject.courseuuGeografie: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record