Victimisatie en internaliserende problematiek
Summary
In het huidige onderzoek is gekeken naar het verband tussen overte vormen van victimisatie en internaliserende problemen en het verband tussen relationele vormen van victimisatie en internaliserende problemen bij kinderen in de laatste drie leerjaren van de basisschool (N=1434). Door middel van hiërarchische multipele regressieanalyses is onderzocht welke vorm van victimisatie een sterker verband vertoont met internaliserende problematiek. De internaliserende problematiek is onderverdeeld in depressie, eenzaamheid en zelfvertrouwen. Op basis van peernominaties (victimisatie) en zelfrapportages (internaliseren) kan geconcludeerd worden dat de relationele vorm van victimisatie een veel sterker verband laat zien met internaliserende problematiek dan de overte vorm van victimisatie. Voor implicatie van de resultaten van dit onderzoek blijkt het enerzijds zinvol om bij meetinstrumenten onderscheid te maken in de vormen van victimisatie (relationele en overte victimisatie) en blijkt het anderzijds zinvol om meetinstrumenten te ontwikkelen en te hanteren die vooral betrekking hebben op de relationele vorm van victimisatie.