View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De voorspellende waarde van conflict en nabijheid in een leerkracht-leerling relatie bij middelbare school leerlingen voor peer relaties en moderatie door geslacht

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hendriks, B-6019684.pdf (255.6Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Hendriks, B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van het onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de gelijktijdige en longitudinale voorspellende waarde van conflict en nabijheid in een leerkracht-leerling relatie voor peer relaties en het verschil hiervan voor geslacht. Dit om inzicht te krijgen in hoe de leerkracht-leerling relatie kan bijdragen aan betere peer relaties. Dit onderzoek richt zich op de leerkracht perceptie van nabijheid en conflict in een leerkracht-leerling relatie als voorspeller van de mate van peer relaties (zoals gepercipieerd door leerlingen). Ook wordt nagegaan of deze associatie tussen leerkracht-leerling relatie en peer relaties gemodereerd wordt door geslacht bij vmbo leerlingen uit groep 2 t/m 4 (gemiddeld aantal leerlingen van 420). De leerkrachten hebben de leerkracht-leerling vragenlijst [LLRV] ingevuld over de leerlingen waarmee informatie is verkregen over de mate van conflict en nabijheid in de leerkracht-leerling relatie. De leerlingen hebben een Antwerpse vragenlijst Welbevinden ingevuld waarmee informatie is verkregen over de mate van peer relaties onderling. De studie heeft een longitudinaal design, er is zijn drie meetmomenten waarop de data verzameld is. Deze worden alle drie meegenomen in het onderzoek. Conflict en nabijheid in een leerkracht-leerling relatie blijken niet significant samen te hangen met peer relaties onder leerlingen. Ook blijkt geslacht als moderator niet significant voor de relatie tussen de mate van conflict en nabijheid in een leerkracht-leerling relatie en de mate van peer relaties onderling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33306
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo