De voorspellende waarde van conflict en nabijheid in een leerkracht-leerling relatie bij middelbare school leerlingen voor peer relaties en moderatie door geslacht
Summary
Het doel van het onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de gelijktijdige en longitudinale voorspellende waarde van conflict en nabijheid in een leerkracht-leerling relatie voor peer relaties en het verschil hiervan voor geslacht. Dit om inzicht te krijgen in hoe de leerkracht-leerling relatie kan bijdragen aan betere peer relaties. Dit onderzoek richt zich op de leerkracht perceptie van nabijheid en conflict in een leerkracht-leerling relatie als voorspeller van de mate van peer relaties (zoals gepercipieerd door leerlingen). Ook wordt nagegaan of deze associatie tussen leerkracht-leerling relatie en peer relaties gemodereerd wordt door geslacht bij vmbo leerlingen uit groep 2 t/m 4 (gemiddeld aantal leerlingen van 420). De leerkrachten hebben de leerkracht-leerling vragenlijst [LLRV] ingevuld over de leerlingen waarmee informatie is verkregen over de mate van conflict en nabijheid in de leerkracht-leerling relatie. De leerlingen hebben een Antwerpse vragenlijst Welbevinden ingevuld waarmee informatie is verkregen over de mate van peer relaties onderling. De studie heeft een longitudinaal design, er is zijn drie meetmomenten waarop de data verzameld is. Deze worden alle drie meegenomen in het onderzoek. Conflict en nabijheid in een leerkracht-leerling relatie blijken niet significant samen te hangen met peer relaties onder leerlingen. Ook blijkt geslacht als moderator niet significant voor de relatie tussen de mate van conflict en nabijheid in een leerkracht-leerling relatie en de mate van peer relaties onderling.