De interactieve film is nu beschikbaar voor iedereen
Summary
Eind 2018 is de interactieve film BANDERSNATCH uitgebracht door Netflix. Dit was de eerste interactieve film die voor een groot publiek beschikbaar werd gesteld. Het publiek neemt bij een interactieve film een actieve houding aan, waardoor de ervaring kan veranderen. Door middel van receptieonderzoek wordt er in dit onderzoek gekeken naar hoe de kijker de interactie bij de film BANDERSNATCH ervaart. Door middel van semigestructureerde diepte-interviews werd er aan negen participanten gevraagd naar hun ervaringen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de participanten gefrustreerd raakten tijdens het kijken van de film. Dit werd veroorzaakt door het moeten maken van heftige keuzes voor de hoofdpersonage waar zij zich mee identificeerden, verwachtingen die niet uitkwamen over de interactiviteit en een verwarrend verhaal. Het geringe aantal participanten die kwamen uit de sociale omgeving en de tijd die tussen het kijken van de film en het onderzoek zat, kunnen als een tekortkoming worden gezien van dit onderzoek. Vervolgonderzoek zou kunnen uitwijzen of het negatieve beeld over BANDERSNATCH terugkomt bij een grotere groep participanten via kwantitatief onderzoek. Daarnaast kan er met receptieonderzoek gekeken waar frustraties precies vandaan komen en hoe de frustraties tot stand komen in de film. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat er frustraties worden ervaren tijdens het kijken van de film BANDERSNATCH.