View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        YouTube Kids als co-ouder

        Thumbnail
        View/Open
        YouTube Kids als co-ouder.pdf (620.5Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Pieterman, H.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        YouTube Kids is een app die videocontent aanbiedt aan kinderen tussen 0 en 8 jaar oud. Deze app is ontstaan uit de wens een veilig platform voor videoconsumptie aan kinderen te bieden. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar de manier waarop YouTube Kids de mediaconsumptie bepaalt. Benjamin Burroughs (2017) beschrijft de relatie tussen YouTube Kids en het kind als die van een surrogaatouder. Door gebruik te maken van de walkthrough methode van Light, Burgess & Duguay (2018), heb ik geanalyseerd hoe YouTube Kids de mediaconsumptie van het kind organiseert en reguleert, en of hierdoor de ouderschapstaak wordt overgenomen. Dit heb ik gedaan door de data uit de walkthrough methode naast adviezen te leggen die Dyer (2018) geeft over hoe om te gaan met de gevaren van sociale media voor kinderen. Ik concludeer dat hoewel de rol van YouTube Kids groot en bepalend is, de daadwerkelijke ouder een groot deel van het gezag blijft behouden. Door voortdurende interactie en afstemming tussen app en ouder over de opvoeding van het kind typeer ik de rol van YouTube Kids als die van co-ouder. Co-ouderschap wordt gekarakteriseerd door constant overleg tussen ouders, waar surrogaatouderschap vervanging van de andere ouder impliceert. Doordat interactie en afstemming beoogd worden, is de term co-ouder hier geschikter. Daarnaast bepleit ik in toekomstig onderzoek de driehoeksverhouding tussen kind, ouder en applicatie nadrukkelijk in ogenschouw te nemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33162
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo