Huis in beweging, wat groei doet.
Summary
Het bedrijf is een restaurant sinds 1892, waarin slechts groepen op reservering kunnen vergaderen, dineren en borrelen. Tot voor kort werkte Het bedrijf alleen maar op een locatie, te weten het huis op de Korte Nieuwstraat. Momenteel worden de laatste voorbereidingen getroffen voor het openen van een tweede locatie. Deze verandering zal gevolgen gaan hebben voor de organisatie en de manier waarop tot nu altijd gewerkt is. Het is de vraag welke betekenis de medewerkers toekennen aan de uitbreidingen en de daarmee gepaard gaande veranderingen in de organisatiestructuur.
De theoretische noties die het beantwoorden van deze vraag mogelijk maken, zijn (met name) de organisatietyperingen van Mintzberg (2006), de inzichten over organisatieontwikkeling van Mastenbroek (1996), de theorie van Weick (1995) over betekenisgeving en de ideeën van Vermeulen (2001) en Parker (2000) over identiteitsvorming.
Uit de interviews blijkt dat er vier componenten zijn die zeer belangrijk zijn voor de betekenisgeving van de medewerkers, te weten: de kwaliteit van het product, de collega’s, de historie en de grootte van de organisatie. Het is (theoretisch) niet ondenkbaar dat een uitbreiding naar een tweede locatie deze vier componenten (voor de medewerkers negatief) kunnen gaan beïnvloeden, wat kan leiden tot een verandering in de huidige situatie die door alle medewerkers en de eigenaar als positief en prettig wordt ervaren. De uitdaging voor het management is dus de groei van het bedrijf te combineren met een minimale verandering van deze vier tevredenheidsfactoren. Om dat te bewerkstelligen is een streven naar een zo klein mogelijke verandering in de organisatiestructuur aanbevelenswaardig. Teneinde te voorkomen dat de organisatie ‘gesplitst’ wordt, dat er een wijzijsituatie ontstaat, is een roulatiesysteem nodig. Tot slot zal meer formalisering met betrekking tot werving en selectie van het personeel wenselijk zijn, om zo de gewenste kwaliteit te behouden.