Het zit 'm in de naam...
Summary
In dit onderzoek wordt geanalyseerd hoe sociale praktijken en participatie in digitale omgevingen vormkrijgen door de platformen waarop ze plaatsvinden. De focus van dit onderzoek is de applicatie Letterboxd, waar gebruikers films kunnen verzamelen, beoordelen en reviewen. Dit wordt onderzocht aan de hand van (1) de algemene verandering van sociale praktijken dankzij een verplaatsing van deze bezigheden van de fysieke publieke ruimte naar digitale platformen en (2) het concept formatted spaces of participation (Müller, 2009). De dataverzameling wordt gedaan aan de hand van de walkthroughmethode van Light, Burgess en Duguay (2018). Uit de analyse blijkt dat er op de applicatie meer sprake is van interactie dan van participatie. Letterboxd moedigt de gebruiker aan om films te verzamelen op het platform. Doordat er meer sprake is van interactie worden de sociale praktijken rondom het kijken van films gereduceerd tot het genereren van data die vervolgens kunnen worden omgezet tot waardevolle informatie. Dit komt doordat Letterboxd sociale praktijken vormgeeft als het kwantificeren van de filmervaring en hen omvormt tot een wedstrijd om uitgebreide filmcollecties samen te stellen. Met behulp van dit onderzoek is er een duidelijk beeld ontstaan van hoe een formatted space of participation eruit ziet bij een mobiele applicatie. Daarbij vormt dit paper een beginpunt voor onderzoek naar hoe dit vervolgens vormgeeft aan diverse sociale praktijken rondom mediaconsumptie op mobiele applicaties.