Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStarre, K.A. van der
dc.contributor.authorDam, M.E. van
dc.date.accessioned2019-08-02T17:00:54Z
dc.date.available2019-08-02T17:00:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33082
dc.description.abstractIn dit onderzoek is er een vergelijking gemaakt tussen de kunstenaar-burgertegenstelling die kenmerkend is voor het literaire, Nederlandstalige modernisme, en de verhouding tussen kunstenaar en boer die in de Vlaamse literatuur uit dezelfde tijd beschreven werd. Hierbij is één Vlaamse roman als uitgangspunt genomen, Heineke Vos en zijn biograaf (1933) van Richard Minne. Zijn posture - naar het concept 'posture-analyse' van Jérôme Meizoz - ten opzichte van de kunstenaar-boerverhouding blijkt redelijk vergelijkbaar te zijn met de tegenstelling die er heerst tussen kunstenaar en burger in het modernisme. Dit komt vooral tot uiting in de ironie die het verhaal doortrekt, en beide kanten van de tegenstelling bespot; zowel boer als kunstenaar komen er niet goed vanaf. Toch blijkt er een impliciete voorkeur voor de kunstenaar in het verhaal aanwezig te zijn. Dezelfde ironie en impliciete voorkeur komen vaak terug in modernistische romans waarin de burger en de kunstenaar tegenover elkaar worden gezet.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent438197
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBoeren, burgers en de kunstenaar. Een posture-analyse van Richard Minne (1891-1965).
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmodernisme; kunstenaarsroman; burgerlijkheid; boerenliteratuur; Vlaamse literatuur; Richard Minne; Heineke Vos en zijn biograaf; ironie; posture; Meizoz
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record