DE KOREAN WAVE: IDENTIFICATIE EN DE ERVARING VAN CULTURELE AFSTAND Een Discoursanalyse van de online discussies op de Fora Reddit en DramaBeans
Summary
Kdrama kent een groeiende populariteit onder een internationaal publiek en vormt een belangrijk
onderdeel van de Korean Wave. Het genre Kdrama vindt dan ook niet alleen een publiek in Azië maar
ook in de Westerse wereld. Dit internationale publiek verenigt zich op internet om Kdrama te
bekijken en te bespreken. Deze online discussies fungeren als het onderwerp van dit onderzoek. Ik
focus me specifiek op de fora Reddit en DramaBeans. In mijn analyse kijk ik hoe de binaire opposities
tussen het Westen en Azië doorwerken in deze online discussies over Kdrama. Daarnaast ben ik
geïnteresseerd in wat de binaire opposities betekenen voor de waardering van Kdrama en kijk ik of
bepaalde culturele afstand tot dit mediaobject juist kan bijdragen aan de interesse in dit object.
Het transnationale reizen van Kdrama wordt binnen de academische wereld vaak gerelateerd
aan het idee van cultural proximity. Zo zou het genre internationaal aanslaan vanwege de culturele
gelijkenis tussen de media-inhoud en de betreffende sociale en culturele context. In dit onderzoek
wil ik echter laten zien dat de term cultural proximity alleen niet volstaat om de internationale
receptie van Kdrama te begrijpen. De binaire opposities tussen het Westen en Azië blijven namelijk
relevant, ook al is de rol van cultural proximity groter dan verwacht. De online discussie op Reddit en
DramaBeans kan daarom worden begrepen als een plek waar het discours van cultural proximity en
vormen van exotisme met elkaar verweven raken. In het licht van de binaire opposities wijst dit
onderzoek verder uit dat de term soft-power, in tegenstelling tot orientalism, meer gepast is om de
online discussies te duiden.