dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mak, W.M. | |
dc.contributor.author | Poulssen, L.L.M. | |
dc.date.accessioned | 2019-08-02T17:00:49Z | |
dc.date.available | 2019-08-02T17:00:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33062 | |
dc.description.abstract | Uit het onderzoek van Maree (2017) bleek dat een goede taalproductie een voorwaarde was voor een goed taalbegrip met betrekking tot definiete lidwoorden bij eentalige Nederlandse kinderen. In het huidige onderzoek wordt er onderzocht of een betere taalproductie daadwerkelijk leidt tot een beter taalbegrip op dit vlak. Om dit te onderzoeken worden de tests uit het onderzoek van Maree (2017) opnieuw uitgevoerd, maar nu bij bidialectale Nederlandse kinderen die naast het Standaardnederlands het Simpelvelds dialect spreken. Uit dit onderzoek is te concluderen dat ondanks dat bidialectale kinderen beter scoren op taalproductie, dit niet leidt tot een beter taalbegrip met betrekking tot de definiete lidwoorden. De mate van input van het Simpelvelds dialect heeft hier geen effect op. Tevens kan er worden geconcludeerd dat de bidialectale Nederlandse kinderen meer informatie uit het persoonlijk voornaamwoord ‘hij’ halen dan eentalige Nederlandse kinderen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 975195 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Taalbegrip en taalproductie bij bidialectale kinderen. Een eye-tracking- en elicatie-onderzoek naar de taalkennis van definiete lidwoorden bij 6/7-jarige bidialectale Nederlandse kinderen. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | taalproductie, taalbegrip, bidialectaal, dialect,bilingual bootstrapping, grammaticale geslachtssysteem, persoonlijk voornaamwoord, lidwoord verwerving, meertaligheid, | |
dc.subject.courseuu | Nederlandse taal en cultuur | |