View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Overbruggende verhalen Het ontwikkelen van een narratieve duurzaamheidsinterventie gericht op voedselverspilling onder studenten en het identificeren van authentiek taalgebruik

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Iris de Vette, 5594928.pdf (1.211Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Vette, I.I. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar de mate waarin de vierstappenmethode voor storybridging van Boeijinga, Hoeken & Sanders (2017) ingezet kan worden om een narratieve duurzaamheidsinterventie, gericht op het verminderen van voedselverspilling onder studenten te ontwikkelen. De eerste drie stappen van de vierstappenmethode werden succesvol toegepast: de huidige fase van gedragsverandering bij de doelgroep ‘studenten’ kon geïdentificeerd worden, de kernelementen konden bepaald worden en het narratief kon ontwikkeld worden. Hieruit is geconcludeerd dat de vierstappenmethode voor storybridging ingezet kan worden voor de ontwikkeling van een narratieve duurzaamheidsinterventie. Daarnaast is de wijze onderzocht waarop authentiek taalgebruik geïdentificeerd kan worden. Op basis van de literatuur werd een vijfstappenplan ontwikkeld om authentiek taalgebruik binnen interviewtranscripten te identificeren. In stap 1 werden de transcripten onafhankelijk gecodeerd door twee of meer personen. Hierbij werd gelet op opvallende, dubbelzinnige en veelvoorkomende woorden, uitdrukkingen en uitspraken. In stap 2 werd gekeken of de woorden, uitdrukkingen en uitspraken van de personen uit de eerste stap overeenkwamen. Dit duidde aan dat de woorden, uitdrukkingen en uitspraken opvielen. In stap 3 werd gecontroleerd of de woorden, uitdrukkingen of uitspraken door drie of meer respondenten werden gebruikt zonder dat de interviewer deze eerst uitgesproken had. In stap 4 werden de woorden gecategoriseerd op basis van de kernelementen van de vierstappenmethode van Boeijinga et al. (2017) en in stap 5 werden woorden, uitdrukkingen en uitspraken geselecteerd die toegepast konden worden op de ontwikkeling van een narratief voor een duurzaamheidsinterventie. Aan de hand van dit vijfstappenplan is authentiek taalgebruik succesvol geïdentificeerd. In de toekomst kunnen de vierstappenmethode van Boeijinga et al. (2017) en het vijfstappenplan uit dit onderzoek ingezet worden om verschillende narratieve interventies voor storybridging te ontwikkelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33057
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo