View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Lezend leren schrijven

        Thumbnail
        View/Open
        BA_Eindwerkstuk_Lezend_leren_schrijven_MvdHeijden_4015541.pdf (262.7Kb)
        Author
        Heijden, M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Schrijven werd in de achttiende eeuw steeds meer gezien als een middel om jezelf sociaal, intellectueel, emotioneel en moreel te ontwikkelen. Dit gold ook voor kinderen. Wat we echter niet weten, is hoe kinderen zo leerden schrijven, dat zij zichzelf in sociaal, intellectueel, emotioneel en moreel opzicht konden ontwikkelen. Dit onderzoek draagt bij aan een antwoord op die vraag, door voor het eerst te kijken naar het kinderboek als schrijftrainer. Hoe leerde het kinderboek jonge lezers hun schrijfvaardigheid te ontwikkelen? Om die vraag te beantwoorden, wordt de briefroman De kleine Grandisson, of de gehoorzame zoon (1782) van Margareta Geertruid-de Cambon van der Werken bestudeerd. De keuze voor dit werk hangt samen met het feit dat het schrijven, naast andere goede eigenschappen en deugden, hierin expliciet een centrale rol speelt. De roman leert namelijk, dat een goede schrijfvaardigheid van belang is als (1) oefening om beter te leren schrijven, als (2) sociaal communicatiemiddel en (3) als middel om te reflecteren en (nieuwe) inzichten te verwerven. Door middel van drie verschillende functies van het schrijven, die in het boek centraal staan, kan de lezer leren hoe hij of zij een betere schrijver kan worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32833
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo