Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTessa van Charldorp, Dr.
dc.contributor.authorVerhoof, I.
dc.date.accessioned2019-07-04T17:00:52Z
dc.date.available2019-07-04T17:00:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32818
dc.description.abstractOm te achterhalen in hoeverre Nederlandse scholieren zich betrokken voelen bij het klimaatprobleem en bij de recent opgekomen klimaatbeweging zijn ze onderzocht vanuit het Community of Practice framework (Wenger, 1998). Hierbij is de vraag gesteld in hoeverre sprake is van een gedeeld repertoire, wat wordt geuit via een gedeelde manier van handelen, opvattingen, verhalen, ervaringen, taal en acties. Aanwezigheid hiervan vergroot de kans op het voortbestaan van de groep en de mogelijkheid om veranderingen te bewerkstelligen. Er is gebruik gemaakt van community based research, waarbij kwalitatieve diepte-interviews zijn afgenomen. De interviews zijn geanalyseerd op de manier van communiceren en de handelingen. Hieruit is gekomen dat er geen sprake is van een gedeeld repertoire, en dus (nog) niet van een CofP. Opvallende bevindingen die buiten het theoretisch kader vallen tonen aan dat onder de participanten sprake is van een bewuste, proactieve en verantwoordelijke houding ten opzichte van het klimaat. Vervolgonderzoek kan uitwijzen of de scholieren meer tijd nodig hebben om een gedeeld repertoire te ontwikkelen of dat ze op een andere manier bij elkaar betrokken zijn. De geconcludeerde houding kan politici en bedrijven echter wel al aanzetten om de scholieren serieuzer te nemen in hun strijd voor een beter klimaat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1280453
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Bij mij is het er eigenlijk ook gewoon ingegroeid”. Een kwalitatief onderzoek naar de wijze waarop Nederlandse scholieren betrokken zijn bij het klimaatprobleem en de recent opgekomen klimaatbeweging.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCommunity Based Research; Community of Practice; Shared Repertoire; Gedeeld Repertoire; Klimaat; Klimaatprobleem; Klimaatbeweging; Scholieren;
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record