View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kunstmatige Authenticiteit en Self-Branding op YouTube: Een onderzoek naar de paradoxale relatie tussen authenticiteit en self-branding door vloggers op YouTube.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie FTV Florine Peters.pdf (1.013Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Peters, F.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een onderzoek naar de paradoxale relatie tussen de authenticiteit van vloggers en hun self-branding. Aan de hand van een tekstuele analyse van vier vlogs van de Nederlandse vlogger Monica Geuze is geprobeerd deze complexe relatie bloot te leggen. Hoewel de YouTube-community verwacht authenticiteit te zien op YouTube, bestaat de content op YouTube voornamelijk uit performances die niet volledig authentiek zijn. De mens gedraagt zich altijd anders bij het besef van een (toekomstig) publiek, wat betekent dat vloggers een gecontroleerde en geconstrueerde versie van hun backstage-zelf online plaatsen. Met behulp van goede self-branding kunnen vloggers toch authentiek op hun kijkers proberen over te komen, terwijl dat eigenlijk botst met ons begrip van authenticiteit als iets non-commercieels. De authenticiteit van een vlogger ontstaat namelijk uit self-branding en wordt vervolgens deel van de self-brand. Daarmee is authenticiteit in de context van vloggers en self-branding een complex construct, ingezet om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de YouTube-community. Dit betekent dat er sprake is van een vorm van kunstmatige authenticiteit, ontstaan door middel van self-branding.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32786
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo