Sociale media: van internetkunst naar post-internetkunst
Summary
Wat is de invloed van sociale media op de overgang van internetkunst op post-internetkunst? Door een vergelijkend literatuuronderzoek tracht deze scriptie antwoord te geven op deze vraag. Er is veel debat over de inhoud van de term ‘post-internet’ onder kunstenaars en critici. Kunstenaar Gene McHugh heeft de term beschreven als de houding tegenover ons dagelijks internetgebruik. De term wordt gebruikt om ons toenemende internetgebruik te beschrijven, sociale media spelen hierin een belangrijke rol. Binnen de internetkunst wordt er gekeken naar de eerste sociale media zoals e-mail en hoe internetkunstenaars hier gebruik van maakten. Internet veranderde van een wereld voor geïnteresseerden naar een toegankelijk medium voor iedereen, Web 2.0 (vanaf 2001). Sociale media zoals MySpace en Facebook ontstonden met de popularisatie van het internet. De toename van internetgebruikers heeft internetkunstenaars nieuwe thema’s laten opnemen. Sociale media werd door de internetkunstenaars omzeild in de vorm van blogs zoals Nasty Nets. Door de toename van sociale media en de invloed hiervan, is er een verschuiving te zien binnen de internetkunst. Post-internetkunstenaars gebruiken sociale media op een geheel eigen wijze. Er wordt nog steeds kritiek geleverd, maar hiervoor gebruiken zij de sociale media zelf. Actuele thema’s als privacy, identiteit en de invloed op de offline wereld worden onderzocht in de kunst van Bartholl, UIman en Dullaart. De rol van publiek gaat een belangrijkere rol spelen binnen de post-internetkunst in vergelijking met internetkunst. Waar internetkunst vooral gericht was op technische aspecten zoals coderen, gaat het bij post-internetkunst vooral om het gebruik van internet en sociale media. Sociale media heeft voor een ander publiek op het internet gezorgd en de connectiviteit tussen mensen versneld. Dit heeft geleid tot een nieuw soort kunst.