goed - beter - bruynzeel: Vloeibladen van Piet Zwart tussen de jaren 30 en 60
Summary
Deze thesis onderzoekt de vloeibladen die de Nederlandse vormgever Piet Zwart
(1885-1977) maandelijks tussen de jaren 30 en 60 ontwierp voor de firma Bruynzeel. Deze
vorm van reclamedrukwerk werd verspreid onder klanten en binnen het bedrijf en was
bedoelt om vulpeninkt tegen uitvegen te beschermen. De titel van deze thesis: 'goedbeter
- bruynzeel’ is een door Zwart bedachte reclameleus die hij gebruikte op de
vloeibladen. De tekst kenmerkt zich door Zwarts typografische keus geen hoofdletters te
gebruiken. Ook toont de titel hoe Zwart naast productontwikkeling voor Bruynzeel ook als
reclameman deze producten commercieel en aantrekkelijk op de markt diende te
brengen. De aanleiding voor de vloeibladen als onderwerp voor deze thesis is dat zowel
Frederike Huygen, de voormalig conservator bij Museum Boijmans Van Beuningen in
Rotterdam, als Comine Zwart, de dochter van Piet Zwart, deze vloeibladen als een
onderbelicht deel van zwarts oeuvre noemden. Als bijlage is bij deze thesis een
verzameling opgenomen van afbeeldingen van alle vloeibladen die bewaard zijn gebleven
in het archief van het Gemeentemuseum in Den Haag of waarvan afbeeldingen te vinden
zijn op de website van Veilinghuis Zwiggelaar Auctions. De hoofdvraag van deze thesis
luidt: Hoe profileerde Piet Zwart Bruynzeel door middel van de vloeibladen tussen de
jaren 30 en 60? Dit wordt in twee hoofdstukken onderzocht. In het eerste hoofdstuk wordt
aan de hand van correspondentie uit het Gemeentemuseum archief in Den Haag de
veranderende relatie tussen de Bruynzeel directie en Piet Zwart onderzocht. De amicale
samenwerking met de cultureel geïnteresseerde Cees Bruynzeel senior bood Zwart vanaf
1929 de mogelijkheid om Bruynzeel te profileren als een vooruitstrevend en modern
bedrijf. Vanaf de jaren 50 bekoelt de relatie tussen Zwart en de nieuwe directie, die een
andere koers voor Bruynzeel voor ogen hebben, gericht op internationale groei, export en
expansie. Het tweede hoofdstuk beantwoordt de volgende deelvraag: Hoe gebruikt Piet
Zwart typografie en vormgeving in de vloeibladen voor Bruynzeel tussen de jaren 30 en
60? De formele aspecten van de vloeibladen worden behandeld in de context van Zwarts
typografisch manifest, de Nieuwe Typografie en zijn relatie met andere kunstenaars. De
vormgeving van Zwarts vloeibladen is herkenbaar en vernieuwend door het gebruik van
fotomontage, en een typografie die zich kenmerkt door innovatief hoofdlettergebruik en
composities met diagonalen.