Het ontstaan van een technologisch imaginair in reclamespotjes
Summary
Dit onderzoek geeft inzicht in hoe reclamespotjes voor de LG G5, de Apple Macintosh en de Philips Radio vorm geven aan een technologisch imaginair. Robins (1996) en de Vries (2012) beschreven al hoe nieuwe media en technologieën vaak utopische en revolutionaire claims en verwachtingen met zich mee brengen. Natale en Balbi (2014) pleiten voor meer historisch onderzoek wat betreft deze utopische en revolutionaire claims en verwachtingen. Hierom zijn in dit onderzoek drie reclamespotjes geanalyseerd van respectievelijk LG, Apple en Philips aan de hand van een discoursanalyse. Voor dit onderzoek is de discoursanalyse volgens Fairclough gevolgd zoals beschreven in Jørgensen en Philips (2002), die bestaat uit drie dimensies. De nadruk ligt in dit onderzoek op de tekstuele dimensie en de discursieve praktijk. Er is expliciet gekeken naar de geschreven en gesproken tekst, de shots en de impliciete betekenissen die volgens Thompson (1988) afgeleid kunnen worden. Interpretatie van de analyse liet zien dat alle reclamespotjes een technologisch imaginair bevestigen volgens Lister et al. (2009), maar dat de verwachtingen die gecreëerd worden in de reclamespotjes verschillen per reclamespotje. De LG G5 zou voor meer ‘fun’ zorgen, de Apple Macintosh zou een dystopische maatschappij voorkomen en de Philips Radio zou de gezelligheid terug in huis brengen en daarmee het gezinsleven redden.