dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Stolte, M. | |
dc.contributor.advisor | Rijt, B. van de | |
dc.contributor.author | Sprong, T. | |
dc.contributor.author | Renes, M.S. | |
dc.date.accessioned | 2019-05-16T17:00:29Z | |
dc.date.available | 2019-05-16T17:00:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32645 | |
dc.description.abstract | Deze studie is gericht op het onderzoeken van de interactie-effecten tussen intelligentie en executieve functies als updating en inhibitie op rekenvaardigheid. Het onderzoek vond plaats in groep 5, 6 en 7 van basisscholen met in totaal 383 kinderen tussen de 7 en 12 jaar. Er bleek zoals verwacht gebaseerd op de literatuur, geen interactie-effect te zijn tussen inhibitie en intelligentie. Wel bleek er een significant negatief interactie-effect te zijn tussen visuele updating en intelligentie op rekenvaardigheid, maar geen interactie-effect voor verbale updating. Het is van belang om in toekomstig onderzoek verder te kijken naar de verschillen tussen verbale en visuele updating. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 187469 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Rekenblunder of rekenwonder, het gevolg van cognities? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Mathematical skills; intelligence; executive functioning; inhibition; updating;
Executieve functies; rekenvaardigheid; intelligentie; updating; inhibitie | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |