Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStolte, M.
dc.contributor.advisorRijt, B. van de
dc.contributor.authorSprong, T.
dc.contributor.authorRenes, M.S.
dc.date.accessioned2019-05-16T17:00:29Z
dc.date.available2019-05-16T17:00:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32645
dc.description.abstractDeze studie is gericht op het onderzoeken van de interactie-effecten tussen intelligentie en executieve functies als updating en inhibitie op rekenvaardigheid. Het onderzoek vond plaats in groep 5, 6 en 7 van basisscholen met in totaal 383 kinderen tussen de 7 en 12 jaar. Er bleek zoals verwacht gebaseerd op de literatuur, geen interactie-effect te zijn tussen inhibitie en intelligentie. Wel bleek er een significant negatief interactie-effect te zijn tussen visuele updating en intelligentie op rekenvaardigheid, maar geen interactie-effect voor verbale updating. Het is van belang om in toekomstig onderzoek verder te kijken naar de verschillen tussen verbale en visuele updating.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent187469
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRekenblunder of rekenwonder, het gevolg van cognities?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMathematical skills; intelligence; executive functioning; inhibition; updating; Executieve functies; rekenvaardigheid; intelligentie; updating; inhibitie
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record