Leren op Instagram: Het Perspectief van Adolescenten op hun Activiteiten op Instagram
Summary
Introductie: Adolescenten besteden steeds meer tijd aan sociale media. Via deze weg onderhouden zij sociale
contacten, maar oefenen wellicht ook met schoolse vaardigheden en het vormgeven van idealen. Dit
kwalitatieve onderzoek richt zich, vanuit het perspectief van adolescenten, op de mogelijkheid die Instagram
biedt om te leren buiten het pedagogische en didactische kader. Methode:De steekproef in dit onderzoek bestaat
uit 10 Nederlandse adolescenten tussen 14 en 19 jaar. Aan de hand van observaties en semigestructureerde
interviews is inzicht verkregen in de doelen die deze adolescenten hebben met hun digitale activiteiten, de
vaardigheden die zij hiervoor gebruiken en hoe zij hun idealen vormgeven. Resultaten:De digitale activiteiten
zijn gericht op het laten zien van jezelf, het verwerven van bereik en bekendheid en anderen willen zien. Om dit
te bereiken maken de adolescenten gebruik van vaardigheden als samenwerken, plannen en feedback
geven en ontvangen. Hiervoor gelden bepaalde normen waaraan zij zich conformeren, welke voornamelijk gericht
zijn op positiviteit. Daarnaast zijn de vormingsidealen van de adolescenten gericht op privacy, autonomie,
zelfstandigheid en jezelf blijven. Conclusie:De digitale activiteiten komen overeen met kenmerken van de
identiteitsontwikkeling en ook wordt er met schoolse vaardigheden geoefend. Instagram biedt deze
adolescenten de mogelijkheid om te leren en hun idealen vorm te geven buiten pedagogische en didactische
kaders.