De “Vreedzame dip”: De rol van sociale context en motivatie in het verklaren van de ‘Vreedzame dip’ onder jongeren
Summary
In dit onderzoek stond de vraag centraal of sociale context en motivatie een rol speelden in het verklaren van de ‘Vreedzame dip’ bij leerlingen in de leeftijd van 12 tot 15 jaar. De ‘Vreedzame dip’ bestaat uit een afname van het gebruik in conflicthanterende principes rond de transitie naar het voortgezet onderwijs en een toename rond de leeftijd van 15 jaar. Deze dip is onderzocht aan de hand van semigestructureerde interviews onder 12 respondenten in de leeftijd van 12 tot 21 jaar. Allereerst vonden de onderzoekers in dit onderzoek geen Vreedzame dip maar een ‘Vreedzame afname’. Binnen het kader van de sociale context leek de sociale norm, met betrekking tot het oplossen van conflicten op het voortgezet onderwijs, een rol te spelen in de Vreedzame afname. Daarnaast bleek dat de extrinsieke motivatie wegviel, maar de kinderen nog geen autonome motivatie ontwikkeld hadden. Kinderen werden dus niet meer vanuit school gestimuleerd de conflicthanterende principes te gebruiken, maar waren ook nog niet vanuit zichzelf gemotiveerd. Stichting Vreedzaam Utrecht zou de Vreedzame afname kunnen ondervangen door de conflicthanterende principes ook te implementeren in het voortgezet onderwijs.