Dat de jeugd daar uit meer en meer nut trekke. Een literatuuronderzoek naar het verband tussen de didactiek van het Nederlands en burgerschap in Nederland in laatachtiende-eeuwse taalonderwijsboekjes.
Summary
De bachelorscriptie doet verslag van een onderzoek naar een dialoog tussen didactiek van het Nederlands en burgerschap in Nederland in taalonderwijsboekjes voor de jeugd van 1780 t/m 1815. Taalonderwijsboekjes als hulpmiddel vormen voor de jeugd om het Nederlands te leren zijn namelijk nauwelijks onderzocht. Desondanks kunnen ze wel onderwijshervormende ideeën van eind achttiende eeuw prijsgeven en de inkleuring van het burgerschap van destijds in Nederland reflecteren. Wat betreft methodiek worden de voorwoorden van vijftien geselecteerde taalonderwijs geanalyseerd op achtereenvolgens de representatie van het Nederlands in verhouding tot andere talen, de manieren waarop de Nederlandse taal het beste aan de jeugd geleerd kan worden en de opbrengsten van het Nederlands leren voor de jeugd. Een resultaat dat dit onderzoek opleverde, was allereerst dat het Nederlands in een steeds veranderende hiërarchische verhouding met het Duits, Frans of Latijn gepositioneerd werd. Verder bleken de best didactische manieren om het Nederlands te leren gekarakteriseerd te kunnen worden als kinderlijk en onderbouwend. Tot slot stelt een groot deel van de taalonderwijsboekjes dat leren van het Nederlands de jeugd kennis van de Nederlandse taal oplevert, toegang tot verdere studie en onderzoek en uiteindelijk een volwaardig burgerschap.