View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Dat de jeugd daar uit meer en meer nut trekke. Een literatuuronderzoek naar het verband tussen de didactiek van het Nederlands en burgerschap in Nederland in laatachtiende-eeuwse taalonderwijsboekjes.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Nederlands Nelleke Bogaard (PDF-versie).pdf (779.0Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Bogaard, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De bachelorscriptie doet verslag van een onderzoek naar een dialoog tussen didactiek van het Nederlands en burgerschap in Nederland in taalonderwijsboekjes voor de jeugd van 1780 t/m 1815. Taalonderwijsboekjes als hulpmiddel vormen voor de jeugd om het Nederlands te leren zijn namelijk nauwelijks onderzocht. Desondanks kunnen ze wel onderwijshervormende ideeën van eind achttiende eeuw prijsgeven en de inkleuring van het burgerschap van destijds in Nederland reflecteren. Wat betreft methodiek worden de voorwoorden van vijftien geselecteerde taalonderwijs geanalyseerd op achtereenvolgens de representatie van het Nederlands in verhouding tot andere talen, de manieren waarop de Nederlandse taal het beste aan de jeugd geleerd kan worden en de opbrengsten van het Nederlands leren voor de jeugd. Een resultaat dat dit onderzoek opleverde, was allereerst dat het Nederlands in een steeds veranderende hiërarchische verhouding met het Duits, Frans of Latijn gepositioneerd werd. Verder bleken de best didactische manieren om het Nederlands te leren gekarakteriseerd te kunnen worden als kinderlijk en onderbouwend. Tot slot stelt een groot deel van de taalonderwijsboekjes dat leren van het Nederlands de jeugd kennis van de Nederlandse taal oplevert, toegang tot verdere studie en onderzoek en uiteindelijk een volwaardig burgerschap.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32607
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo