Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTuithof, Hanneke
dc.contributor.authorMannak, P.W.M.
dc.date.accessioned2019-04-23T17:00:57Z
dc.date.available2019-04-23T17:00:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32566
dc.description.abstractIn deze scriptie staat de volgende vraag centraal: In hoeverre stimuleren videogames historisch redeneren, in het bijzonder contextualiseren en het gebruik van historische begrippen, in het klaslokaal? Als eerste bespreek ik het begrip historisch redeneren en het framework van Van Boxtel en Van Drie aangaande dit begrip. Daarna geef ik een overzicht van de relevante theorie aangaande games en educatie. Hierna bespreek ik de methode van mijn praktijkonderzoek op het Koningin Wilhelmina College. 57 leerlingen hebben meegedaan met de twee experimenten waarbij ze de spellen ‘Het spel van de Gouden Eeuw’ en ‘Rome Total War’ hebben gespeeld om historische kennis op te doen. Bij deze experimenten hebben leerlingen eerst een bronnenonderzoek gedaan en daarna gegamed. Bij beide onderdelen moesten leerlingen dezelfde kernvraag beantwoorden. Op basis van de resultaten van deze experimenten kom ik tot de conclusie dat leerlingen door inzet van games vooruitgang tonen bij historisch redeneren op basis van contextualiseren en het gebruik van historische begrippen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1363276
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGeschiedenisonderwijs vanuit een digitale wereld Hoe games helpen om historisch te redeneren.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHistorisch redeneren, game-based learning, onderwijs, gaming, game-educatie.
dc.subject.courseuuGeschiedenis: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record