Concept Ondersteunende Communicatie voor kinderen met autisme in het speciaal onderwijs:Een multiple case design.
Summary
Achtergrond: Bij kinderen met autisme vinden problemen in sociale interactie, communicatie en gedragspatronen hun oorzaak in een andere en veelal afwijkende waarneming en betekenisverlening. Concept Ondersteunende Communicatie (COC) is een methodiek die principieel uitgaat van de andere en veelal afwijkende waarneming en betekenisverlening en concepten zodanig ondersteunt dat de gebruikte communicatievorm aansluit bij het niveau waarop een kind communiceert.
Doel: In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre COC leidt tot verbetering van stemmingen en afname van probleemgedrag bij kinderen met autisme in het onderwijs.
Methode: Bij vijf kinderen werd gedurende 36 weken (baseline: 12 weken, activiteit 1: 12 weken en activiteit 2: 12 weken) COC uitgevoerd. Voorafgaand en tijdens implementatie van COC werden stemmingen geregistreerd door leerkrachten. Om het probleemgedrag in kaart te brengen is voor en na implementatie van COC de TRF afgenomen bij leerkrachten.
Resultaten: Bij vier participanten is het probleemgedrag significant afgenomen en bij twee participanten zijn de stemmingen significant verbeterd.
Conclusie: COC heeft bij de onderzoeksgroep, indien voor implementatie van COC sprake was van probleemgedrag, geleid tot een significante afname van probleemgedrag. Onderzocht moet worden of COC bij een langere en/of intensievere onderzoeksperiode bij meer kinderen kan leiden tot een verbetering van stemmingen en of effecten op de lange termijn zichtbaar blijven.