View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van opvoedingsstrategieën in de associatie tussen kil-emotieloze trekken en antisociaal gedrag in kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Meijerink, LJ-3803910 en Klein, J de-3796299 en Brouwer, E-3764990 en Verhoek, KH-3796825.pdf (479.7Kb)
        Author
        Meijerink, L.J.
        Klein, J.M. de
        Brouwer, E.K.
        Verhoek, K.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van dit onderzoek is meer inzicht verkrijgen in de associatie tussen opvoedingsstrategieën van ouders en de mate van kil emotieloze trekken van kinderen op het externaliserende probleemgedrag dat kinderen laten zien. In deze studie is onderzocht of er een interactie-effect bestaat tussen opvoedingsstrategieën van ouders en kil-emotieloze trekken van kinderen op externaliserend probleemgedrag. Dit is onderzocht voor zowel jongens als meisjes. Methode: Een groep van 458 kinderen in de leeftijd van 10 tot 13 jaar (244 meisjes en 214 jongens), geselecteerd uit de normale populatie hebben vragenlijsten ingevuld over de opvoedingsstrategieën die hun ouders hanteren (SOG), een vragenlijst die de mate van kil-emotieloze trekken bij deze kinderen meet (YPI) en een vragenlijst die het externaliserende probleemgedrag bij deze kinderen meet (SDQ). Met behulp van een ANCOVA zijn interactie-effecten onderzocht die eventueel door middel van bivariate correlatie verder zijn geëxploreerd. Resultaten: Er zijn geen interactie-effecten gevonden tussen positieve en negatieve opvoedingsstrategieën die ouders hanteren en de mate van kil-emotieloze trekken van kinderen op externaliserend probleemgedrag. Wel is er een marginaal interactie-effect gevonden tussen positieve opvoedingsstrategieën van ouders en kil-emotieloze trekken bij jongens op externaliserend probleemgedrag. Uit de vervolgtest bleek dat minder positieve opvoedingsstrategieën van de ouders geassocieerd worden met meer externaliserend probleemgedrag van jongens met een lage mate van kil-emotieloze trekken, in tegenstelling tot jongens met een hoge mate van kil-emotieloze trekken Conclusie: Er zijn in de populatie uit de gemeenschap geen interactie-effecten gevonden tussen kil-emotieloze trekken en opvoedingsstrategieën op externaliserend probleemgedrag van kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32444
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo