View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Begrijpend lezen van geïllustreerde teksten: Een onderzoek naar effecten van een uitgebreide leesinstructie op de leesstrategie en het tekstbegrip van vwo-leerlingen

        View/Open
        Scriptie Loes Verhoeven met bijlagen.pdf (3.095Mb)
        Publication date
        2009
        Author
        Verhoeven, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Meerdere theorieën voorspellen een positief effect van afbeeldingen op het begrip van teksten. Uit experimenteel onderzoek is gebleken dat het toevoegen van afbeeldingen aan teksten inderdaad een positief effect heeft op tekstbegrip. Maar hoe zorg je ervoor dat lezers ook daadwerkelijk op de juiste manier aandacht aan afbeeldingen besteden? Van Beek (2009) poogde in haar onderzoek vwo-leerlingen door middel van een korte, stapsgewijze instructie te leren meer te schakelen tussen tekst en beeld en meer aandacht aan het beeld te besteden. Uit haar resultaten bleek dat de leerlingen de voorgestelde leesstrategie volgden en hierdoor beter gingen scoren op begripsvragen. In het huidige onderzoek is nagegaan of een uitgebreidere instructie waarin de leerlingen onder begeleiding met de leesstrategie oefenen niet alleen op korte maar ook op lange termijn effect heeft op de leesstrategie en het tekstbegrip van vwo-leerlingen. Uit het onderzoek blijkt dat de instructie zowel op korte als op lange termijn een positief effect heeft op het aantal schakelingen tussen tekst en beeld en de tijd die leerlingen tijdens en tussen leesrondes aan het beeld besteden. Daarnaast blijkt dat de instructie als gevolg hiervan in ieder geval op korte termijn leidt tot het beter onthouden van informatie in geïllustreerde teksten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3214
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo