The Hamilton Mixtape. Hoe muziekstijlen in Hamilton ingezet worden om personages te karakteriseren.
Summary
Op 6 augustus 2015 opende Hamilton: An American Musical op Broadway in New York. De musical vertelt door middel van verschillende muziekstijlen het verhaal van Alexander Hamilton. Hij was een van de Founding Fathers van Amerika en vocht samen met andere revolutionairen zoals George Washington tegen de Britse koning George III voor de vrijheid van zijn land tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Het bijzondere aan deze musical is dat er gebruik wordt gemaakt van zeer veel verschillende muziekstijlen, zoals hiphop, Britpop en R&B.
Dit Bachelor-Eindwerkstuk demonstreert hoe muziekstijlen in de musical Hamilton ingezet worden om de personages Alexander Hamilton, King George III en Elizabeth Schuyler-Hamilton te karakteriseren. Deze personages maken namelijk elk gebruik van een van de bovengenoemde stijlen. Hamilton maakt vooral gebruik van hiphop en rap, King George zingt alleen maar British Invasion en Britpop en Eliza uit zich vooral in R&B. In dit onderzoek ga ik na welke culturele associaties horen bij deze muziekstijlen. Vervolgens toon ik middels structurele voorstellingsanalyse aan dat deze associaties bijdragen aan de karakterisering van de personages en hun onderlinge relaties. Tot slot ga ik in op de consequenties die deze karakterisering heeft voor de interpretaties van de personages, hun relaties en de musical.
Uiteindelijk concludeer ik dat de muziekstijlen niet zelf de karakterisering inzetten, maar deze wel versterken. De personages zouden namelijk op een heel andere manier geïnterpreteerd worden als ze in andere muziekstijlen zouden zingen. Het onderzoek toont dus dat de muziekdramaturgie van Hamilton heel gedegen in elkaar zit. De culturele associaties met de muziekstijlen zijn goed te betrekken op de musical en de personages, waardoor de personages en hun relaties een muziekdramaturgische bedding krijgen. De muziekstijlen brengen dus extra lagen in de verhoudingen en geven diepgang aan de musical.