De Overtuigingskracht van Narratieven: Een onderzoek naar de invloed van verhaalperspectief en personagesympathiekheid
Summary
Verhaalperspectief, sympathiekheid van personages, identificatie met personages en waargenomen realisme zijn belangrijke mechanismen van narratieve overtuiging. In dit experiment (N = 148) met een 2x2 design werden vier soorten narratieven gebruikt. Perspectief werd gemanipuleerd door de gebeurtenissen door de ogen van personage A of door die van personage B te beschrijven. Sympathiekheid werd gemanipuleerd door Personage A moreel of immoreel te laten gedragen op de morele domeinen care en fairness. Personage B was in alle narratieven neutraal qua sympathiekheid. In het narratief spraken de personages af op een terras en zagen ze een fietser die zijn telefoon gebruikte bijna een voetganger aanrijden. Personage A sprak na dit incident zijn negatieve attitude uit over telefoongebruik op de fiets. Na het lezen vulden participanten een vragenlijst in. Hierin werd onder andere hun attitude gemeten en werd er gemeten met welke personages ze zich identificeerden. Uit de resultaten bleek dat het verhaalperspectief attitudeovername beïnvloedde. Sympathiekheid van personages bleek geen effect op attitude te hebben, maar leek daarentegen wel identificatie te beïnvloeden. Waargenomen realisme van het narratief leek in tegenstelling tot identificatie een negatieve invloed op identificatie te hebben. De resultaten van dit experiment indiceren dat verhaalperspectief een mechanisme van narratieve overtuiging kan zijn.