Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHorjus, B.
dc.contributor.authorMeij, M.T.E.
dc.date.accessioned2019-03-05T18:00:26Z
dc.date.available2019-03-05T18:00:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31928
dc.description.abstractSamenvatting: Door toenemende schoolsegregatie in het Nederlandse onderwijs komen kinderen uit verschillende bevolkingsgroepen steeds minder met elkaar in contact. Dit vormt een gevaar voor inclusie en kan leiden tot latere segregatie. Een mogelijke oplossing is een onderwijsarrangement waarbinnen leerlingen uit verschillende bevolkingsgroepen elkaar structureel ontmoeten. Dit arrangement wordt aangeduid met het begrip ‘stadsschool’. In dit onderzoek is de potentiële effectiviteit van het onderwijsarrangement versterkt door de constructie van een programmatheorie. Hierin zijn de theoretische mechanismen die de doelen beïnvloeden beschreven. De doelen van het project zijn: begrip van diversiteit en interesse in anderen, vermindering van vooroordelen, empathie en het creëren van een sociaal netwerk. Werkzame mechanismen zijn onder andere: een focus op een hypothetische gezamenlijke toekomst, herhaling van contacten en ervaring van een intergroup vriendschap. Summary: Children from different populations meet each other less due to increasing school segregation in Dutch education. This poses a risk for inclusion and can lead to future segregation. A possible solution is an educational arrangement in which students from various populations meet each other on a regular basis. This arrangement is named ‘stadsschool’. In the current research, the potential effectiveness of the arrangement has been strengthened by the construction of a program theory in which the theoretical mechanisms that influence the objectives of the program are described. The objectives are: knowledge of diversity and interests in others, reducing prejudice, empathy and creating a social network. Mechanisms include: focus on a hypothetical shared future, repetition of contact and experiencing an intergroup friendship.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent358760
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSamen leren samenleven Een onderzoek naar de programmatheorie van een uitwisselingsproject tussen gesegregeerde scholen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsProgrammatheorie; segregatie; intergroup contact; onderwijs. Program theory; segregation; intergroup contact; education.
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record